Jdi na obsah Jdi na menu
 

Spolupráce s Mensou ČR a vzdělávání nadaných dětí

 

​PODPORA NADANÝCH DĚTÍ

 

SPOLUPRÁCE S MENSOU ČR
 

 

V Severních Čechách je šest mateřských škol, které spolupracují s Mensou ČR, v Ústeckém kraji jsou to pouze dvě. Jedna z nich je soukromá MŠ Domino v Ústí nad Labem a ta druhá – je právě ta naše Mateřská škola Povrly při ZŠ.  

     Již v roce 2015 jsme se zaměřili na možnosti péče o nadané děti a objevili jsme možnost zapojit se mezi školky spolupracující s Mensou. Spolupráci nebylo možné navázat tak rychle a během školního roku 2015 – 2016 absolvovaly dvě paní učitelky několikastupňové školení, v rámci kterého se podrobně seznamovaly s unikátní metodou „NTC learning“ a jejími principy. Tato metoda zahrnuje specifická cvičení a aktivity, které prokazatelně zvyšují efektivitu využívání mozkové kapacity v dětském věku. Víme-li, že 75% všech neuronových spojů zakládá lidský mozek do 7. roku (50% do 5 roku), je nutné věnovat efektivitě učení v předškolním věku výraznou pozornost. 

     Postupně jsme začali využívat jednotlivé prvky. A právě praxe nám ukázala, že tento unikátní systém učení dětského mozku je vhodný nejen pro potenciálně nadané, ale hravou formou může rozvíjet každé dítě. A tak jsme k našemu školnímu vzdělávacímu plánu „Poznávám, objevuji, učím se a chráním“ vytvořili pro třídu Soviček doprovodný program „Cesta kolem světa“, v rámci kterého děti budou poznávat Českou Republiku, blízké evropské státy a vzdálenější významné kultury. Na cestě se budeme seznamovat s abstraktními symboly – vlajkami a s typickými znaky, díky kterým děti budou schopny různých asociací. Ale pouze o poznávání světa a o poznávání abstraktních symbolů to není, mezi nejdůležitější prvky Metody NTC patří naprosto přirozené věci, které však děti neobyčejně rozvíjejí, a které běžně zařazujeme do výuky nejen ve třídě Soviček, ale většinu prvků také ve třídě nejmenších Žabiček.

     Jedná se například o každodenní motorická cvičení, o cvičení na rozvoj akomodace oka, (které je v dnešní době televizí a tabletů velmi důležité), konstruktivní činnosti a hry, učení abstraktních symbolů (vlajky, značky aut, dopravní značky…) a již zmíněné asociace (např. Česká Republika – Pražský hrad, Krteček, Hokej, Jágr, Bramborový salát…, Amerika – Socha Svobody, hamburger…). V tomto duchu lze pokračovat, každá země má něco typického, s čím můžeme děti seznamovat. Po čase Vás překvapí, když Vám dítě na Big Ben odpoví: „To je v Londýně, v Anglii, tam bydlí královna a mají tam dvoupatrové autobusy, Hello…:)“. A věřte, že odpoví, protože jejich mozek veškeré informace právě v předškolním věku nasákne jak houba bez sebemenší námahy. Dále i vyplňování různých pracovní listů či plnění úkolů (grafomotorických, logických, rozumových, na procvičení zrakové pozornosti…), důležitá je také hudba, rytmizace, cvičení sluchové paměti a pozornosti, zrakové paměti a pozornosti, pobyt venku, chůze po obrubnících, skákání panáka, skákání přes gumu, deskové a stolní hry, paměťové hry, puzzle, pexeso, korálky, mozaiky, modelování, logické hry, hlavolamy a v neposlední řadě HÁDANKY, které zvyšují využití potenciálu dětského mozku. Nejsou to, ale ledajaké hádanky. Říká se jim ENIGMATICKÉ a stimulují děti k hledání nezvyklých řešení. 

 

A JAK TO VYPADÁ V PRAXI?

Pracujeme s interaktivní tabulí, ale také s interaktivní pomůckou "Beebot včelka" a rozvíjíme logické myšlení, prostorovou představivost, plánování a předmatematické dovednosti.

26231266_10215310047443236_2418327937740308889_n.jpg

26730917_10215380702289563_1657069903340034002_n.jpg

26731172_10215380703849602_280164271329562249_n.jpg

Poznáváme některá písmenka - abstraktní symboly.

26904519_10215380701809551_4538648667913045796_n.jpg

Hrajeme piškvorky. 

24174387_10214933688754504_7440327745037207593_n.jpg

Poznáváme i jiné státy a kultury. Poznáváme jejich vlajky a typické znaky.

22730064_10214657187402143_8224683502206135927_n.jpg

22780276_10214657186802128_4000712448888288020_n.jpg

22688572_10214657186602123_7310682959692684049_n.jpg

Moc rádi cvičíme - v herně, venku..všude :)

14315927-10209482752484192-371260480-o.jpg

Výtvarné tvoření je také prostor pro střídání logických řad. 

17888418-10212776068895356-1626386165-n.jpg

Skáčeme panáka. 

18624441-10213156123676488-1985269523-n.jpg

Skáčeme přes gumu.

18679052-10213156129796641-1257395700-n.jpg

Učíme se spolupracovat. 

18834699-10213265201723371-1746606546-n.jpg

Poznáváme abstraktní symboly - znaky typické pro Českou republiku. 

22447298-10213110321171142-1911688053-n.jpg

Předmatematické tvoření :)

22528315-10213147433458926-5384526748133692845-n.jpg

Poznáváme mapu světa. 

22538002-10213110321371147-346799735-n.jpg

Hlavolamy. 

22684752-10214616467264165-1615741260-n.jpg

V dílničce vedeme děti k samostatnosti. Při tvoření samostatně uvažují, jak se asi výrobek vyrábí, a co vše musí udělat.

Samy si pak obkreslí šablonku, vystřihnou, nalepí a podle fantazie dokreslí detaily. 

22684826-10214616468384193-2084200743-n.jpg

Většina tvoření je propojená také s předmatematickými představami.

22684842-10214616468504196-1507078811-n.jpg

Skládáme tangrami. 

22685027-10214616468544197-396098585-n.jpg

Na chodbách máme cestičky opět k procvičení rovnováhy a správného držení těla. 

22685142-10214616467184163-2118825177-n.jpg

22710028-10214616467424169-1160450710-n.jpg

Procvičování jemné motoriky a "pletení" s postupem. 

22686667-10214616468224189-774197543-n.jpg

Grafomotorická cvičení máme i na zdi :)

22686651-10214616467904181-922989637-n.jpg

22686690-10213169577852522-308741265-n.jpg

Překážkové dráhy zaměřené na rovnováhu :)

22686883-10214616466984158-2104999824-n.jpg

Poznáváme Evropu.

22709998-10214616468264190-1904616598-n.jpg

Bludiště :)

22709999-10214616467144162-1251567765-n.jpg

Procvičujeme logické uvažování :)

22752290-10214616468184188-693566467-n.jpg

Známe vlajku České Republiky.

22710008-10214616468144187-764561636-n.jpg

Grafomotorická cvičení :)

stripkygrafo.jpg